Viktigt att sköta din flyttstädning i Stockholm

Uppdaterad: 15 mars 2021

Att flytta innebär att man påbörjar ett nytt kapitel i sitt liv och detta oavsett vart flytten sker, till vilken stad eller till vilket typ av boende. Nya kapitel påbörjas dock först då de gamla är avslutade och en flytt innebär att man också har ett ansvar gentemot den som ska överta- och flytta in den gamla bostaden. Det här innebär rent praktiskt två stycken saker.

Nummer ett: man måste vara ute på den överenskomna dagen; allt bohag måste vara utburet, alla möbler och alla personliga tillhörigheter. Nummer två: det måste vara rent och fräscht i bostaden. Den första punkten är det sällan några problem med och om den finns det ofta inget att säga; folk som flyttar vill komma på plats i sin nya bostad så fort om möjligt och man har av den anledningen inga problem att bära sina möbler, hyra ett tillräckligt stort fordon och kontakta så många kompisar som krävs för att flytten ska förflyta så smidigt som möjligt.

Gällande det andra – städningen – så finns det dock stora problem och det kan förklaras av att det inte på långa vägar är lika roligt. Dels så måste man nämligen här återvända till sin gamla bostad och dels så måste man göra detta enbart för att städa; en städning som dessutom både är krävande och som måste vara grundlig.

Adderar man till detta att man just genomfört en fysisk ansträngning – man har gått i trappor, man har burit möbler och detta har skett både till- och från bostäderna flytten rör – samt har sina tankar på annat håll – det nya boendet – så förstår man också varför folk fuskar med sin flyttstädning. Man förstår – men det räcker tyvärr inte som en ursäkt.

Använd professionell hjälp för din flyttstädning

Kort sagt – en flyttstädning måste ske vid varje flytt och hur jobbig den än må vara så får man vare sig fuska eller helt strunta i den. Ska du flytta från en bostad i Stockholm till en annan – och inte kommit överens med de nya ägarna om något annat – så är det din uppgift att, hur trött du än må vara, sköta din flyttstädning. Så enkelt är det bara och här finns inga ursäkter. Det som däremot finns är professionell hjälp och det är också det som vi rekommenderar.

Att anlita en städfirma för sin flyttstädning ger både en bekvämlighet, en ren bostad och ett rent samvete och detta oavsett om man flyttar inom Stockholm eller till någon annan stad i Sverige. Flyttstädning är dessutom billig i dagsläget då det ingår i tjänsterna som rör hushållsnära tjänster, något som innebär att du vid din flytt i Stockholm kan anlita en städfirma och därefter dra av halva beloppet för det jobb som denna lägger ner på din flyttstädning.

Rut-avdraget är möjligt att använda upp till 50.000 kr/år och per person (i nuvarande form, snart halveras det) och det här är verkligen värt att använda just vid en flyttstädning. Lämna över dina nycklar med ett gott samvete – använd professionell hjälp för din flyttstädning i Stockholm.

Läs mer om flyttstädning i Stockholm här: stockholmflyttstädning.nu.

Varför sker en flyttstädning?

Många ställer sig frågan om varför en flyttstädning överhuvudtaget måste äga rum? Varför kan man inte städa den nya bostaden och därigenom låta den nya ägaren ta hand om städningen i den gamla bostaden?

Det finns naturligtvis fog för att detta tillvägagångssätt skulle kunna vara ett alternativ - men samtidigt så finns det också en logisk tankevurpa att ta hänsyn till: varför ska någon annan ta hand om den smuts som du lämnar efter dig? En flyttstädning handlar även om att visa respekt och att underlätta för varande. Du som flyttar vill kunna börja installera dig direkt i din nya bostad och på samma sätt vill även andra ges möjlighet till detta.

Flyttstädning blir därför en längre kedja där varje enskild länk måste vara stark. Att städa ur sig ur en bostad handlar om att visa hänsyn och att vara en medmänniska. Vårt system med detta må ha brister, men i jämförelse med andra alternativ så är det helt klart ett av de bättre. Särskilt då med tanke på att det de facto finns hjälp att tillgå i form av en städfirma.

Kan jag slippa min flyttstädning?

Tumregeln är att en flyttstädning är obligatorisk och att man alltid ska städa ur sin bostad efter en flytt. Det finns emellertid undantag från detta och där man kan se varje enskild bostadsaffär som en unik företeelse. Det står dig som säljare fritt att föreslå exempelvis ekonomisk kompensation - exempelvis genom ett lägre slutpris - till köparen och där denne löser sin egen städning.

Ovanligt är heller inte att köparen föreslår någon typ av byte där du exempelvis lämnar kvar vissa möbler eller maskiner mot att slippa flyttstädningen. Frågan är alltid öppen och du och den andre parten kan alltid förhandla. Men grundprincipen är emellertid den att en flyttstädning alltid ska genomföras.

Professionell hjälp - var ute i god tid

Att välja professionell hjälp med flyttstädning har blivit en allt vanligare lösning och i synnerhet sedan Rut-avdraget såg dagens ljus. Det man dock bör tänka på är följande: se alltid till att vara ute i god tid. Många städföretag har väldigt mycket att göra under helgerna och detta kan skapa problem för dig som flyttande. Genom att på ett tidigt stadium kontakta städföretag så säkerställer du dels att din flyttstädning blir gjord och dels så finns det även en ekonomisk uppsida med detta tillvägagångssätt.

Rådet är nämligen att du tar in fler än en offert och att du kontaktar så många städföretag som möjligt. Detta ger dig en bättre bild av priset och det ger dig dessutom en möjlighet att förhandla lite. Är du ute i sista sekund så blir priset också därefter - städföretaget tvingas rycka ut mer akut och kommer av den anledningen också, givetvis, att vilja ha mer betalt.

En viktig sak utöver detta är att du också ser över kring huruvida Rut-avdraget kan användas. Detta dels genom att du själv loggar in på Skatteverkets hemsida och kontrollerar att du får använda Rut och dels också att det företag du anlitar verkligen får erbjuda den lösningen. Där är F-skatt ett måste. Kolla alltid upp detta innan.

21 sep 2017