Kontakta

Så kan man städa hela huset på 4 timmar

15 dec 2018

Är det dags att städa hela huset? Ibland kan man tänka sig genom hela städningen och bli trött bara av att tänka på den. Är man trött efter en hel dags arbete, kan städningen göra en utmattad, bara genom att man tänker på den. Att inte städa, kan gör en ännu mer stressad, så då är det bättre att städa en liten sak i taget. Dessutom är det inte så viktigt hur man städar. Det viktiga är att få bort allt som ligger framme och som stör ens ordningssinne. Man kan faktiskt fuskstäda, säg varannan vecka och en gång i månaden städa mer ordentligt. Så hur kan man städa på endast 4 timmar? Här går vi igenom hur du kan göra det.

Badrummet

Börja med badrummet. Det och köket är de viktigaste rummen i ditt hus. Börja med att hälla i toalettrent i toastolen. Låt det ligga io, medan du tömmer handfatet och gör en blandning av såpa och vatten i en sprutflaska och sprutar på handfatet och toaringen. Ta sedan en mjuk svamp och torka rent hela handfatet och kranen. Ta sedan en annan svamp och torka rent toastolen och toaringen. Rengör själva toastolen med en toanborste och spola. Dammsug golvet i badrummet och torka sedan med en golvmopp och såpa. Klart!

Köket

Spruta på av blandningen med såpa och vatten på diskbänk och arbetsbänk. Ta en annan flaska och blanda i diskmedel och vatten. Spruta det på spisen och inne och utanpå mikron. Rengör sedan disk- och arbetsbänk med en disktrasa. Torka sedan rent spise och mikron. Dammsug sedan golvet och fönster brädor i köket. Moppa golvet till sist. Klart!

Vardagrsum och sovrum

I vardagsrummet kan du spruta på med såpa- och vattenblandningen på fönsterbrädor. Torka rent  på fönsterbrädorna. Dammsug soffa, fåtöljer och bokhylla, TV-bänk och alla andra möbler i vardagsrummet. Dammsug sedan golvet i vardagsrummet. Moppa sedan golvet. Dammsug på samma sätt sängarna i sovrum. Torka rent på fönsterbrädor, och dammsug golven i sovrummen. Moppa sedan golven. Klart!

Anlita hemstädning om du inte vill städa

Varför lägga tiden på städning när du kan anlita hemstädning förmånligt i Täby? Det är avdragsgillt med Rut-avdraget och sparar på din dyrbara tid. När man är ledig från jobbet, kommer du att behöva tiden till återhämtning. Då är det viktigt att se till att din ledighet fylls med saker som hjälper dig med återhämtningen, som att simma, gymma, jogga eller umgås med dina barn. Fortsätt läsa här om du vill veta mer om hur du kan anlita hemstädning i Täby.

Inför jul och nyår krävs en storstädning

23 nov 2018

Tiden flyger när man har mycket att göra. Och mycket att göra är det många som har. Arbetar man heltid, flyger verkligen tiden. Innan vi vet ordet av är det jul och nyår. För många som ska fira de stora högtiderna innebär det att man samlar familjen, släkten och vännerna. För dem som inte firar jul av religiösa skäl, är just det att man samlar sin familj och släkten skäl nog för att fira julen. Vi är dålig på att hålla ihop familjen i Sverige. Här har vi lärt oss vikten av självständighet, att inte var beroende av någon, inte ens av sin egen familj. Det har gjort att många av oss är ensamma. Mer än hälften av oss är ensamhushåll. Det innebär att för många är det i så fall ännu viktigare att samla familjen och passa på att träffa dem. 

Vad ska till när man har familjeträff?

De flesta vill äta gott när man träffas. Att äta och göra något speciellt gott ät ett sätt att hedra alla som har tagit sig till familjeträffen. Speciellt när det dessutom är jul. Då är förväntningarna skyhöga för många. Man vill äta den där goda julmaten. Man vill ha julklappar, julgran och juldekorationer. Någon kanske vill gå till kyrkan när det är ju, just för att de kanske alltid har gått till kyrkan och lyssnat på julmusiken, sett kyrkan när den är som finast. Man kanske vill mysa med sin familj och äter godis, kolor och härlgia bakverk.

Det måste vara städat till jul

Andra traditioner lagom till julen är att man vill ha det städat och rent. Under en högtid är det meningen att alla ska kunna vara lediga och inte behöva städa, tvätta eller laga mat. Det brukar man göra innan helgerna startar. Att då storstäda inför en helg låter sig inte göras för många som arbetar heltid. Har man ett krävande arbete är det inte så lätt att få orken och tiden till att städa så där som man önskar att man gjorde. 

Anlitar man ett städbolag, får man alltid dra av 30 procent som allra mest under ett helt år. Anlitar du ett städbolag bara någon gång, kan du dra av mer än 30 procent. De 30 procenten gäller under hela året och per person. Med Rut-bidraget får du ner priset ordentligt. Många städbolag gör också avdraget åt dig, så att du slipper joxa med ansöknigsblanketter och slipper se hela priset, utan ser och betalar bara för städningen efter Rut-avdraget är gjort. Här kan du läsa mer om hur du kan anltia ett städföretag för storstädning i Stockholm: storstädningstockholm.net.

Städa endast med miljövänliga rengöringsmedel!

9 nov 2018

Vi ser fram emot att alltfler svenskar blir miljömedvetna. Det är ännu långt kvar men om alla tog flera steg framåt och tänkte efter hur de lever; om det är miljövänligt eller ej, skulle oerhört mycket vinnas. Vår planet går snart under av det enorma tryck som vi, människor lägger på jorden. Vi har ju aldrig varit så många människor på planeten som vi är just nu. Mycket av detta på grund av att vi lever allt längre och alltmer hälsosamt.

Vi är långt över 9 miljarder människor, och inget ser ut att minska det antalet. När vi är så många, krävs det stora resurser att möta allas behov av föda, renlighet och boende. Visste du att varje svensk lever varje år som om vi hade tillgång till 4 jordglober, vilket vi ju inte har. Av de anledningarna måste vi tänka miljövänligt och inte utnyttja mer än vad jorden kan ge oss. I den kampen ingår att inte smutsa ner vår planet. Ett sätt att motverka det är att inte slänga farliga kemikalier i våra vattendrag. Därför kommer här några råd om hur man kan städa på ett mer miljövänligt sätt.

Använd enbart miljövänligt såpa

När det kommer till rengöringsmedel lönar det sig absolut att läsa innehållsförteckningen. Ju längre innehållsförteckning desto sämre är varan och innehåller farliga kemikalier. Här rkeommenderar vi endast att städa med Grummes gröna såpa. Såpa kan man faktiskt använda till mer än bara trägolv. Och det blir rent, utan att förstöra naturen. Även den mest ingrodda ugnen blir ren. Så här gör du:

1. Smörj hela ugnen invändigt med koncentrerad Grumme såpa.

2. Sätt ugnen på mellan 50-100 grader i 15-20 minuter.

3. Låt ugnen svalna. 

4. Torka rent hela ugnen. Klart!

Använd enbart miljövänligt diskemedel

Här rekommenderar vi Grumme diskmedel, som också är miljövänlig. På samma sätt som du synar innehållsförteckningen på andra rengöringsmedel, bör du läsa innehållsförteckningen på diskmedlet. Ju längre sådan lista, desto sämre för miljön och tvärtom.

Dammsug inte, ta upp damm och smuts med en mopp

Du behöver inte dammsuga när du ska rengöra golvet. Du kan ta en mopp som du fäster ett papper på och slänger pappret. Fukta först pappret med en blandning av vatten och rengörinsmedel som du häller i en sprutflaska och sprutar på pappret. När du sedan har moppat klart golvet är det sedan bara att gå vidare till nästa del i städningen.

På samma sätt kan du använda miljövänliga rengöringsmedel när du flyttstädar. Att flyttstäda innebär en så mycket strre och mer omfattande städning. Här kan du läsa mer om flyttstädning som du kan anlita i Norrköping: http://www.flyttstädningnorrköping.net.

Avsluta din flytt med klass

31 okt 2018

Man ser tyvärr att fler och fler väljer den enkla utvägen i samband med sina flyttar. Enkel - och felaktig. Detta då det handlar om flyttstädning och undermålig sådan. Många verkar ta en ren chansning med sin flyttstädning; en chansning som innebär att man tar för givet att den som står redo att flytta in inte ska orka klaga och kräva ersättning. Något som också kan fungera då det ligger i mångas natur att undvika konflikter. En sådan konflikt tycker vi dock att man ska gå rakt in i.

Du har rätt att flytta in en städad bostad och det är upp till säljaren att se till att en flyttstädning är gjord. Det har du all rätt att kräva, en flyttstädning är obligatorisk och du kan – vid utebliven eller undermålig sådan – också kräva ersättning. Till en säljare så säger vi således följande: se till att sköta din del av överenskommelsen och sköt om din flyttstädning. Visa lite klass, helt enkelt. Till köparen så är rådet att klaga och kräva ersättning om städningen inte når den klass du har rätt att förvänta dig.

Om du inte hinner - ta hjälp

Det som ställer till det för många är inte någon bristande ambition eller ovilja att städa. Istället handlar det om att en flytt, så att säga, tar ut en viss tullavgift. Man är trött efter att ha burit, man är stressad, man har tankarna på annat håll och man klarar inte av att städa enligt den lathund som en flyttstädning kräver. För, det är jobbigt.

Har du en bostad i Örebro som ska flyttstädas så räcker det inte med att dammtorka, dammsuga och moppa – det är precis allt som ska rengöras och städas. Därför bör man också skaffa sig en väg ut på ett tidigare stadie. Känner man med sig att tiden är knapp och tiden ringa – se till att anlita en städfirma.

Städfirma, flyttstädning och rut-avdrag

Det behöver inte bli så dyrt att ta professionell hjälp. Om du bor i en medelstor stad som Örebro – eller än bättre, i en storstad som Stockholm – så kan du dra nytta av konkurrensen. Begär in offerter från flera städföretag och sätt igång med en liten förhandling då du fått prisbilden presenterad för dig. Det kan sänka kostnaden ganska rejält.

En annan sak som definitivt gör det är den generösa skatterabatt som finns för flyttstädning och andra hushållsnära tjänster: Rut-avdraget. Detta innebär att du kan anlita en städfirma, få en flyttstädning utförd och där halva beloppet är draget på fakturan du får efter att jobbet är gjort.

Det kräver dock att A) du är berättigad att använda Rut-avdraget (det kan du kolla upp på Skatteverkets hemsida) och B) att städfirman är registrerad för F-skatt. Taket för Rut-avdraget är årligt och personligt och det når en höjd på 25.000 kronor som du kan röra dig under. Ett bra sätt att slippa krav på ersättning som en följd av undermålig flyttstädning.

Vill du arbeta med att sanera arbetsplatser eller bostäder?

25 okt 2018

Har du funderat att starta en firma som arbetar med saneringar? Att "sanera" innebär ett mer omfattande arbete än att "städa". Att sanera innebär att man helt enkelt river ut delar av hus, eller en lägenhet för att komma åt det som inte ska vara där. Det är ett mycket större arbete, men går ju ut på samma sätt som en städning, ut på att avlägsna sådant som inte är önskvärt.

Detta kan man råka ut för som sanerare

Arbetar man med saneringar kan man råka ut för att sanera bostäder som mer påminner om soptippar. Det finns psykiskt sjuka människor som lever bland sopor. Då kan man hamna ut för att sanera de människornas bostäder. Man kan råka ut för byggarbetsplatser som har blivit farliga därför att de har stött på radon, asbest eller mögel i det hus eller lägenhet som de håller på att renovera. Då kommer man ut till byggarbetsplatsen och bygger luftslussar som skyddar arbetarna.

Så arbetar man som sanerare

Man arbetar alltid med skyddskläder på sig, i bland måste man bära hjälm och andningsmask. Andningsmasken är mycket viktig då man arbetar som sanerare av både radon, asbest och mögel. I alla tre fallen avger de små, små partiklar eller damm, eller sporer som är riktigt farliga för alla som kommer i kontakt med dessa material. Det är därför som man bygger luftslussar som skyddar både de som arbetar med det, men även alla som befinner sig i närheten, antingen de som bor i huset, eller som vistas i lokalen.

Man lär sig hur man gör sig av med materialet på ett säkert sätt

Innan man kan sätta igång och arbeta med dessa saker måste man gå utbildningar som Arbetsmiljöverket har godkänt som utbildare av saneringar av dessa olika material och ämnen. Även om alla dessa saker; radonet, asbesten och möglet är riktigt farliga att andas in eller om man handskas på fel sätt med dem. 

Anlita rätt specialister för utbildningen

Man måste anlita utbildare som Arbetsmiljöverket har godkänt. De måste vara specialister på de olika ämnena och kunna lära ut hur man handskas med dem. Det finns företag som arbetar med detta, som kommer ut till olika arbetsplatser och lär ut detta. Det är bra på det sättet att det inte spelar någon roll var i Sverige ni på ert företag befinner er, utan kan anlita de bästa kurserna så att ni får lära er allt som är viktigt att lära sig.

Så städar man en offentlig lokal

4 okt 2018

Har du någon gång städat i en butik eller i någon offentlig lokal? Har du utfört någon viktig butiksstädning förut? Om inte går vi igenom de viktigaste momenten i en butiksstädning som gör att både dina egna kunder blir nöjda och att din kunds kunder blir nöjda. En butiksägare märker snabbt om deras kunder dröjer sig kvar i butiken och handlar många varor. När hon eller han märker att din butiksstädning gör att deras kunder stannar kvar och gärna återkommer, kommer du att få fler och nöjda kunder.

Golvet

Att golvet är rent är a och o. Ser kunderna i en butik att det finns en massa skoavtryck på golvet, känner de att butiken inte är ren. Därför bör du, om det är möjligt utrymmesmässigt alltid använda en skurmaskin som gör golvet riktigt rent varje gång som du städar där, varje dag, eller varannan dag eller mer sällan. Frekvensen av din städning beror ju på hur butiksinnehavaren bedömer är lämpligast och hur många kunder butiksägaren har.

Montrar och diskar

Montrar och diskar är, förutom golvet, det som kunderna genast ser inne i en affär. Montrarna och diskarna är ju till för att exponera varorna så snyggt och aptitligt som möjligt, oberoende om det handlar om juveler, mat eller tekniska prylar. Då är det mycket viktigt att montrar och diskar är skinande rena. Här bör du använda en rengöringstrasa som är räfflad och som avlägsnar damm. Du bör använda såpa, blandat med vatten i en sprutflaska så att du använder en miljövänlig rengöringsprodukt. Särskilt gäller ju detta i livsmedelsaffärer där starka kemikalier kan förstöra livsmedlen och ge butikspersonalen allergier eller andingssvårigheter.

Speglar

Speglar bör på samma sätt som montrar och diskar vara fläckfria. Det är lätt hänt att man glömmer bort att rengöra speglarna. Både på montrar, diskar och speglar kan det finnas tum- och fingeravtryck som inte ska finnas där.

Dörrar

De flesta dörrar är automatiska och det är sällan som kunderna brukar hinna se dem om det är så att man har de automatiska dörrarna. Det är klart att de ser dem om de är geggiga, har någon påtaglig smuts, eller har något klotter på sig. Allt sådant måste åtgärdas på en gång. Ser man som butiksstädare sådant, vore det tjänstefel att inte rengöra dörrarna om något av det fanns på dem.

Eventuell matta

Det är sällan som butikerna brukar ha golvmattor. Men det händer, och mattorna bör rengöras lika noggrannt som golvet i butiken. Oftast brukar det vara stora mattori affärerna och dem kan man inte göra annat med än dammsuga av så att de inte har några fläckar på sig.

Här kan du läsa om ett företag som arbetar med butiksstädning i Stockholm.

Ta hjälp när det är dags att flytta

7 sep 2018

Ska du flytta? Det kanske är dags att flytta om det har gått mellan 5-10 år sedan du flyttade senast, om det inte är så att du redan har bestämt dig för att bo kvar i ditt hus, typ för evigt. Då är det ju ingen idé att flytta. Men vi andra, vi som fortfarande letar efter det där drömboendet, för oss är det nyttigt att flytta med 5-10 års mellanrum. Det som händer när vi flyttar mellan 5-10 års mellanrum, är att vi går igenom hela bostaden och förråd och källare, rensar ut allt det som vi egentligen inte behöver. Slänger en massa skräp som vi lätt samlar på oss. Vi rengöra precis allt, när vi flyttar i den omfattande flyttstädningen som alla som flyttar är tvungna att göra.

Allt detta måste göras när man flyttstädar

I alla rum måste garderober, fönster och fönsterbrädor rengöras ordentligt. Garderoberna måste tvättas ren inuti och utanpå och ovanpå. Liksom elementen måste rengöras utanpå och innanför. Ofta har de hakor som man kan haka av dem och rengöra innanför elementen. Alla golv måste rengöras ordentligt och inte lämna kvar fläckar. Golvlister, och dörrlister måste rengöras. Dörrarnas lås och handtag måste rengöras, liksom om det finns fläckar på väggarna.

I köket behöver du rengöra skåpen inuti och utanpå skåpen, liksom ovanpå köksskåp. Alla köksluckor måste rengöras inuti och utanpå. Bäst är det om du tömmer dem innan du påbörjar rengöringen. Samma sak är det med kyl och frys. Frysen måste tömmas och avfrostas innan de rengörs. Spisen ska rengöras ovanpå, liksom bakom spisen. Ugnen måste rengöras. Köksfläkten också.

I badrummet måste duschen, badkar och golvbrunnen rengöras. Golvbrunnen måste du ta isär innan du kan rengöra den. Golvbrunnen brukar vara tvådelad. Det innebär att du måste plocka ur golvbrunnen och sedan ta isär de olika delarna. Rengör dem innnan du lägger tillbaka golvbrunnens delar. Du bör även rengöra kaklet med en mjuk svamp, liksom kaklet, speglar och fönster och fönsterbrädor.

Anlita en professionell flyttstädningsfirma

Bor du i Västerås kan du anlita en professionell flyttstädningsfirma som kan göra hela arbetet åt dig. Med Rut-avdraget kan du få ner priset rejält, vilket gör det möjligt för fler att kunna använda sig av både flyttjänster och flyttstädning. Flera flyttstädningsfirmor drar av på Rut-avdraget redan på priset så att man inte behöver befatta sig med ansökan utan får det gjort av städfirman. Anlitar du en professionell flyttstädningsfirma, är det viktigt att först ta reda på offert och referenser innan du anlitar någon. Du vill ju inte få obehagliga överraskningar när det kommer till priser eller negativt bemötande, utan man vill ju helst ha en trevlig flyttstädningsfirma till det pris som du kan acceptera, eller hur?

Är det svårt att städa trappor? Anlita städbolaget till det!

29 aug 2018

När det kommer till städning, vill man helst städa det som är lättast att rengöra och som är lättast att komma åt. Trappor hör inte dit. Att städa trappor, dammsuga, och moppa sådana, hör till det mest krångliga som man kan göra. Som tur är finns det portabla dammsugare som underlättar när man ska dammsuga trappor. Sedan är det bra att moppa varje trappsteg skilt för sig.

Finns särskild utrustning för trappstädning

Professionella städfirmor använder sig av särskilda moppar som först avlägsnar allt damm och smuts. Då använder de sig av moppar som antingen har avtagbara moppar, eller papper som suger åt sig dammet. Efter det kan man moppa golven på sedvanligt sätt. Det blir rent och snyggt. Sådant är svårt att åstadkomma på egen hand. Varför inte anlita ett professionellt städföretag som kan trappstädning och som är en fena på det?

BRF:er kan behöva anlita proffsen

Är man en BRF, kan man behöva ett professionellt städbolag som kan städa trapphus på en dag. För en lekman skulle det säkert ta hela veckan innan ett helt trapphus skulle vara skinande rent. Med den rätta utrustningen kan ett professionellt bolag göra det på mycket kortare tid. Trapphus i flerfamljsfastigheter tenderar att vara väldigt stora och rymliga. De har dessutom ofta stora dörrar, med speglar som behöver rengöras, liksom handtag, entrémattor och en del fönster som kan behöva ses över med jämna mellanrum.

Ett smutsigt trapphus ger dåligt intryck

Har man ett smutsigt trapphus ger det ett mycket dåligt intryck på gäster och eventuella spekulanter som kommer och är intresserade av att köpa en bostad. Det kan avskräcka den bäste om det finns stora dammsjok, mustiga ledband, en hiss som stinker eller något annat hemskt som inte ska finnas i trapphus. De blir dessutom lätt smutsiga med tanke på hur mycket alla som bor i fastigheten sliter på trappor, gemensamma utrymmen och tar i handtag med smutsiga fingrar. Städas inte trapphusen regelbundet minst en gång i veckan, blir det snabbt en sanitär olägenhet och det måste saneras.

Anlita städbolag som är proffsiga på trappstädning

Då är det bättre att anlita ett städbolag som är duktiga på trapphus och att städa och rengöra trappor. De har den rätta utrustningen för att kunna göra det snabbt, så att de inte fastnar just i en enda trappa, utan kan ta flera trappor samtidigt. Det lönar sig för alla BRF:er, och det underlättar för alla som tycker trappor är svåra att städa.

Ett industrigolv ger bättre arbetsmiljö

2 aug 2018

Hur ofta städningen sker i exempelvis en livsmedelsbutik är avgörande på många sätt. En välstädad butik är mer hygienisk och minskar risken för att bakterier sprids - något som krävs, både för personalen och kundernas skull. Städning sker även i syfte att ge kunderna en bättre upplevelse. Är det rent, snyggt, fräscht och inbjudande så kommer man även fortsatt att sköta sin handling i den butiken. Det är tydliga exempel på hur städning påverkar en verksamhet.

En fråga som rör städning gäller golven och hur sådana skiljer sig kring hur enkla de är att få rena. Vissa golv nöts fortare och det spelar ingen roll om de nyligen blivit städade - de ser matta, färglösa och tråkiga ut i alla fall. Detta gäller främst golv av sten. Att man använder sådana är dock naturligt sett till att de är överlägsna sett ur ett hållbarhetsperspektiv. De klarar av tyngden från alla varor, de klarar av all tyngd från kunder och vagnar och de tar inte skada om man tappar något på dem.

Fördelar med ett industrigolv

Som butiksägare ger man alltså upp den estetiska delen till förmån för den funktionella. Man väljer hellre ett golv som är hårt och klarar tyngd än ett golv som är lättstädat och ser fräscht ut. Frågan är varför? Det går nämligen att både äta kakan och ha den kvar. Den lösningen som fler butiksägare borde överväga är att lägga in ett industrigolv.

Ett industrigolv - eller massagolv - är ett akrylgolv. Akryl gå att härda så att det tål enormt tryck och hårda smällar - och det är samtidigt både snyggt och extremt lättstädat. Att man lägger in industrigolv i allt från fabriker, laboratorium och vidare till sjukhus, tandläkarmottagningar, skolor, bibliotek och evenemangsarenor tycker vi talar ett tydligt språk om vilken bredd och potential som finns.

Välj rätt företag för läggningen

En annan fördel handlar om att det går fort att lägga ett industrigolv. Det sker i tre delar. Först så förbereder man grunden. Har du haft ett betonggolv i din butik så kommer detta att slipas så att inga ojämnheter syns. Inte sällan så används en diamantslip, men även blästring är gångbart. primning sker därefter och i syfte att förhindra bubblor samt att ge en bättre vidhäftning.

Steg nummer tre är att få golvmassan på plats och här kommer företagets erfarenhet av industrigolv att spela en avgörande roll. Detta då golvet härdar på ungefär två timmar. Det gör att man inte har tid att korrigera misstag och att lagt golv, så att säga, ligger. Ett industrigolv måste läggas av erfarna händer - annars får man inte valuta för pengarna.

Då golvet väl är på plats är det bara att njuta frukterna: Det går snabbt att städa, det ser rent ut under en längre tid, det klarar av spill och hårda smällar och det klarar av att bära hur tunga saker som helst. Det finns således en ganska stor vinst att hämta genom att välja detta alternativ snarare än ett golv av exempelvis betong.

Så får du bort gruset lättast

9 jul 2018

När snön helt har smält bort är det bara en sak kvar som bevisar att is och snö tidigare funnits på gator och mark – gruset. Eftersom sandning skett de halkiga dagarna och traktorerna sedan samlat ihop snö och is ligger det inte sällan grus lite överallt. Det kan vara allt från större grushögar där det tidigare legat snöhögar till grus på de allmänna gatorna. Nu ska gruset bort…

Din egen uppfart – Piasava

På din egen uppfart räcker troligtvis piasavakvasten gått och väl. I vissa kommuner rekommenderas invånarna att borsta ner sitt eget grus till allmänna bilvägar. Detta så att kommunen sedan kan komma och hämta detta med en större sopmaskin. Risken är annars att invånare väljer att dumpa gruset i skogen. Korrekt hantering är annars att åka med gruset till en återvinningsstation. 

Innergården  - Mindre sopmaskin

Vid lite större innergårdar eller gemensamhetsytor kan en mindre sopmaskin vara ett effektivt sätt att minimera mängden grus. Dessa finns både i manuella enklare modeller till de större motordrivna. De mindre kan ha uppsamlare vilket gör att du bara behöver gå omkring med maskinen där det ligger grus varpå allt samlas ihop. Betydligt snabbare, och inte minst skonsammare, än att borsta med kvast under en längre tid. 

De manuella sopmaskinerna kan köpas för under tusenlappen och uppåt. Delvis beroende på märke, storlek och modell. 

Det finns även maskindrivna modeller som används vid större mängd grus eller om man vill borsta på större ytor. De har samma princip, med snurrande borstar, men finns utan behållare. 

På gräsmattan – Sopmaskin för gräsmatta

Sopmaskiner är tillverkade för att användas på asfalt och hårt underlag. Det gör att sopborstarna inte alltid bör användas på gräsunderlag. Risken är helt enkelt för stor att gräset slits sönder. Det finns istället enklare modeller som används för att borsta ut gruset från gräsmattan till närliggande markyta. Därifrån kan gruset sedan borstas ihop till stora högar eller direkt borstas upp av en sopmaskin. 

Stora ytor  - Beställ sopning

Är det riktigt stora ytor är det enklaste att beställa hämtning. Hjälpen hittas hos företag som jobbar med markarbeten, trädgårdsskötsel m.m. I dessa fall bör du tänka på att flytta på bilar, cyklar och allt annat som står i vägen. Ska ett företag anlitas är det lika bra att de verkligen får göra arbetet korrekt från början.

De kommer då ut med en stor sopmaskin som en förare navigerar på området. Sopmaskinen sopar upp gruset under sig och samlar in det i stora behållare. På det viset kan de sopa upp stora mängder grus, på stora ytor, under kort tid. 

Jämfört med arbetet man själv behöver lägga ner för att sopa ihop gruset är grushämtning prisvärt. Men samtidigt kostar det en del. Går man däremot flera stycken i ett grannskap brukar det inte bli för dyrt per person. 

Populärt prenumerera på tjänster

29 jun 2018

Har du märkt att det allt möjligt som ska prenumereras på? För bara 10-15 år sedan köpte man en tjänst och sedan var det bra med det. Då gällde inte principen att betala och sedan använda samma tjänst fler gånger. Något som gjorde att man behövde välja om och om igen när man ville få samma tjänst utförd på nytt. På 1980-talet, till exempel, köpte man sig en telefon ibakelit med en siffersnurra som man slog för att kunna prata med någon önskvärd person i andra änden. Då betalade man sedan sin telefonräkning en gång i kvartalet, beroende på hur mycket du hade ringt och beroende på distans; ju längre bort desto dyrare och allra dyrast var det att ringa till utlandet. Numera spelar inte antalet samtal eller distans någon roll. Du betalar samma summa varje månad.

Man kan prenumerera på tjänster som hemstädning

Lite samma princip ser vi när det kommer till tjänster som vi önskar få utförda som till exempel kan man prenumerera på hemstädning. Då blir städningen utförd hemma hos dig samma kostnad per månad. På det sättet slipper du tänka på när du ska städa, om du hinner eller hur du ska genomföra denna hemstädning. I stället betalar du bara samma summa och vet att du får det städat hemma hos dig. Du behöver inte planera något, om du hinner eller orkar, vem som ska göra vad och så vidare.

Prenumererar du på hemstädningen får du samma person som kommer hem till dig. Han eller hon vet hur du önskar det hemma hos dig, om det finns barn, husdjur eller om någon är allergisk. Har man allergiska barn, eller själv är det, använder inte hemstädningen starka kemikalier. Då är det viktigt att de använder miljövänliga och allergivänliga redskap när de städar.

Man kan anlita hemstädning i Helsingborg

Denna typ av hemstädning kan man alltså bland annat prenumerera på om man till exempel bor i Helsingborg, denna pärla på sydvästkusten och hamn mot Danmark. Mågna som bor där pendlar antingen till andra städer i Skåne, eller till Danmark för jobb. Därför har många svårt att hinna med hemstädning i Helsingborg och ser gärna att någon annan kan göra det man själv inte hinner med. Det är mycket billigare än vad man kan tro, med Rut-avdrag får du dra av en tredjdel och staten bidrar med den delen till städföretaget, alternativt sätts avdraget in på ditt skattekonto. Många företag som går inom samma bransch gör ansökningarma åt sina kunder som en ytterligare tjänst.

Många utnyttjar RUT-avdraget

14 jun 2018

Ska du flytta? Det är många som passar på att flytta under vår och sommar. Det kan underlätta att flytta under de månaderna, så man slipper kyla och snö när man ska springa in och ut med möbler och packlådor. Sedan är det många som önskar sig en trädgård att vistas ute i, när det blir sommar. Ska du flytta är det många saker att tänka på: 

  1. Har du packlådor? Det lönar sig att skaffa sig riktiga lådor att packa i.
  2. Hur ska du göra med möblerna? Ska du magasinera något? Har du någonstans som du kan magasinera möblerna?
  3. Hur gör du med själva flytten av möbler och lådor?
  4. Hur gör du med flyttstädningen?

Vi tipsar om vad som ingår i en flyttstädning

Här ger vi en hel del bra tips när det kommer till flyttstädning. Enkelt sammanfattat kan man helt enkelt säga, att när det kommer till flyttstädning, ska allt från golv till tak rengöras. Och det innebär rent praktiskt att både golv och tak ska vara rena, plus väggar och allt som lämnas kvar på väggarna (som tapet, element och allehanda lister). Alla rum ska rengöras på samma sätt. Det innebär att i vissa rum måste du städa extra mycket och noggrant. 

Vi listar vi allt som du måste städa

I köket bör du:

  1. Rengöra alla köksskåp. Du måste torka rent inne i skåpen och i köksluckor.
  2. Du måste torka rent på själva skåpdörrarna.
  3. Rengöra arbete- och diskbänk.
  4. Rengöra under diskbänken. Detta brukar vara smutsigast i hela köket. Här slutar du inte förrän alla smutsränder är helt borta.
  5. Rengöra köksfläkten. Ta bort alla delar i köksfläkten och rengör dem var för sig.
  6. Rengör kaklet och golvet. Glöm inte dörrlister och golvlister.

I badrummet  bör du:

  1. Rengöra golvbrunnen. Ta ur hela golvbrunnen och rengör de olika delarna i den. Skruva sedan tillbaka delarna, annars börjar det lukta illa i badrummet. Golvbrunnen har ett vattenlås som täpper till odören från rören som leder till badrummet.
  2. Rengör toalettstolen. Ta isär toalettringen och rengör den.
  3. Rengör handfat, både ovanpå, på sidorna och undertill. Glöm inte rören under handfatet.
  4. Rengör badkar, dusch och duschmunstycket. Rengör även rören till duschen och badkaret.
  5. Rengör allt kakel i badrummet. 
  6. Rengör till sist golvet och alla rör.

I alla rum  bör du:

  1. Rengör alla fönster, fönsterkarmar och fönsterbågar.
  2. Rengör alla fönsterbrädor.
  3. Torka rent i alla garderober. Torka rent på hyllor och lådor och glöm inte garderobsdörrarna.
  4. Torka rent alla element, ovanpå och bakom elementen. Här kan du hitta en säkerhetsspärr som frigör elementet så att du kan komma åt att städa bakom elementet.
  5. Rengör alla dörrkarmar, vägguttag och dörrlister, och själva dörrarna. Glöm inte att torka ovanpå dörrarna.
  6. Rengör alla golv och golvlister.

Anlita flyttstädningsfirma!

Tycker du att detta var för mycket? Man kan också anlita en flyttstädning och få dra av kostnaderna för arbetet med RUT-avdraget. Då betalar du två tredjedelar av kostnaden och resten bidrar staten med. En tredjedels bidrag är i de flesta fall ett välkommet tillskott. Om du bor i Göteborg finns det många flyttstädningsfirmor att välja mellan, men vilken av dem alla är bra flyttstädningsfirmor? Börja med att googla flyttstädning Göteborg. Du bör få upp en hel del förslag av Google på firmor som arbetar med flyttstädning i Göteborg. När du väl ser de olika förslagen kan du kontrollera dem. Har de garanti på sin flyttstädning? Följer de några branschregler vad gäller flyttstädning? Finns de registrerade hos Skatteverket och betalar in sina skatter? Har de bra offerter och referenser? Får du tillräckligt bra svar på dessa frågor kan du anlita dem.

Allt det ska ingå i en flyttstädning

30 maj 2018

Ska du flytta och oroar dig för själva flytten? Du vet väl att om du ska flytta kan du anlita flyttjänster som ingår i RUT-avdraget? Du kan få hela flytten eller delar av flytten avdragen som en RUT-tjänst. Förut var det endast flyttstädningen som ingick i RUT-avdraget, men sedan årsskiftet gäller alla delar i flytten; packningen, flytten, flyttstädningen och uppackningen. Det gör att du antingen kan anlita en flyttfirma att göra alla delarna. Vissa flyttfirmor har även flyttstädning som de kan ta hand om. I så fall är det bara för dig att lämna över nyckeln till den gamla bostaden, så tar flyttfirman över allt ansvar och lämnar sedan till sist nyckeln till den nya ägaren. Bra, praktiskt och enkelt för dig.

Du kan anlita endast en del av flytttjänsterna

Men du kan även dela på de tjänster som du anlitar av en flyttfirma. Antingen packar du själv och flyttfirman hjälper bara till att packa allt, bära packlådorna och möblerna och ser till att de kommer rätt, och packar upp på det nya stället eller så packar du dina egna saker, liksom packar upp och flyttfirman bara bär sakerna och kör dem till rätt ställe och ställer in sakerna rätt. Sedan återstår den viktiga flyttstädningen. Antingen städar du själv, och då gäller det att du har koll på allt som behöver flyttstädas. I princip är det allt; från golv till tak. Inget får lämnas kvar eller orört. 

Gör en lista och bocka av när du är klar

Bäst är om du har en lista på vad som ska göras och bara bockar av den vartefter som du gör de olika göromålen.

I köket:

Alla köksskåp och köksluckor ska rengöras på insidan, och på utsidan. Diskbänken ska rengöras, liksom arbetsbänken. Spisen ska rengöras, liksom i ugnen och bakom spisen. Köksfläkten ska rengöras, då tar du ner själva fläktfiltret och rengör det ordentligt. Diskhon ska rengöras, liksom vattenkranen. Alla vitvaror ska tömmas och rengöras. Ta loss alla hyllor och lådor. Diska ordentligt och låt torka av. Fönster, liksom fönsterbrädor ska rengöras. Alla socklar, dörrlister och dörrar ska rengöras, även ovanpå.

I badrummet:

Allt porslin ska rengöras; handfat, toastol och badkar. Allt kakel, uppåt väggarna, klinkern på golvet, liksom duschstället och blandare. Badrumsskåpen ska rengöras, speglar, lampor, och alla vägguttag, liksom element och även bakom elementet. Finns det vitvaror även i badrum ska de rengöras. 

I alla rum:

Alla garderober ska tömmas och rengöras. Alla dörrar ska rengöras, glömt inte ovanpå dörrarna, dörrlister, golv och golvlister ska rengöras. Alla element ska rengöras, även bakom elementen. Alla fönster ska putsas, liksom fönsterbrädor. Glöm inte att rengöra uttag, och ventiler i varje rum. Finns det fläckar på tapeterna ska även de rengöras.

Varför inte anlita en flyttstädningsfirma?

Om du tycker det är mycket att städa, kan du alltid anlita en flyttstädningsfirma. Bor du i Malmö finns det mer än 350 städfirmor att välja mellan. Vilken ska du ta? Det är viktigt att det blir noggrant och bra gjort, annars riskerar du att den som flyttar in i din gamla bostad anlitar en städfirma som du sedan får betala i alla fall. Varför inte anlita en städfirma som städar enligt de många riktlinjer som Mäklarsamfundet har? Då vet du att städningen blir väl gjord och du slipper oroa dig vidare över det.

Ha inte dåligt samvete för att du inte hinner städa

2 maj 2018

Hur gör man när man städar smart? Det smartaste sättet är att städa så effektivt man bara kan. Istället för att gnugga och gno på fläcken med smuts, kan man använda olika medel som tar bort smutsen. Samtidigt är det viktigt att inte använda starka kemikalier och bara använda miljövänliga rengöringsmedel. Vi måste ju vara rädda om den miljö vi fortfarande har på jorden. Om vi alla tillsammans agerar miljövänligt går den faktiskt  att rädda, men klockan tickar och vi måste göra det nu.

Använder du rätt dammsugare när du städar? Det är stor skillnad mellan dem. Ibland kan det löna sig att köpa en som kostar lite mer, men som är mer effektiv än den som man frestas att köpa bara för att den har ett bra pris. När det kommer till dammsugare är det inte så mycket man kan göra när det kommer till miljön. De går ju redan på el.

Välj hellre miljövänligt rengöringsmedel – det är smart!

Annat är det med de tvätt- och rengöringsmedel som vi använder. Klor, till exempel ska man egentligen endast använda när man absolut måste få bort bakterier som annars kan göra folk sjuka. Ättikssprit är ett medel som man kan använda för samma syfte, men rengör man hemma regelbundet räcker det att använda vanlig grön såpa.

Diskmedel är bra mot feta fläckar på till exempel tapeter, kläder, skåp, dörrar och dörrlister där barnen ofta går med sina smutsiga fingrar och fingrar. Känner man att man inte hinner städa är det bättre att anlita en hemstädning i stället för att gå med dåligt samvete. I Sverige är vi så fostrade till att ha det rent hemma. Har man inte det får vi lätt dåligt samvete. Smuts hemma förknippas av många med misär. Och ser vi brödsmulor på bordet kan vi rent av få ångest. Särskilt kvinnor som har barn, får ofta krav på sig att det ska vara städat och rent hemma, för då är man en "riktig" mamma. Som om städningen definierade ens föräldraskap. Det är märkligt detta med dålgia samveten.

Ha inte dåligt samvete för att du inte hinner städa

Ofta kommer de ju från krav och förväntningar utifrån. Det är sällan det är tankar och känslor som man själv bär på. Ofta kan man se städade, pimpade hem, på någon Instagram och sociala medier, samtidigt som de har små barn och verkar leva ett fabulöst liv. Då undrar man själv hur andra hinner. Det är sällan de bilder vi ser på sociala medier stämmer med verkligheten. De har redan städat undan allt som egentligen talar om hur de har det. 

Vill man så kommer här ett hett tips; du behöver inte städa. Du kan faktiskt anlita ett företag som kommer hem och gör din städning utan att äga en förmögenhet. Du måste inte hinna med allt. Det går alldeles utmärkt för någon som har fullt upp med att ta hand om barn, ta hand om sina föräldrar, eller som har ett heltidsjobb att anlita be någon om en hemstädning. Bor man till exempel i Gävle kan man med fördel anlita ett företag för hemstädning. Det finns inte så många att välja mellan, kring 5 olika företag. Välj ett som satsar på att lära känna dig och vilka önskemål som du har på städningen. Du kan bestämma själv hur många gånger de kommer hem och städar hos dig; en gång i veckan, eller en gång i månaden. Eller så kanske du bara vill ha en storstädning då och då. Det kan man också få

Nya tjänster med RUT-avdragen

26 apr 2018

Det är vår och husmäklarnas bästa säsong på året. Bara i Västerås finns det just i dag 324 nya bostäder som utannonseras för ägarbyte på hemnet.se. Adderat de andra mäklarfirmorna finns det säkert minst lika många andra bostäder. Det är ingen dum idé att sälja sin bostad i Västerås, då särskilt mågna barnfamiljer längtar till markplan och möjligheten att kunna springa in och ut fritt utan att böka med en hiss för att komma in och ut. Många barnfamiljer vill kunna släppa ut springiga barn ut i trädgården och till grannarna med lekkompisar, till lek, cykling och bus. Och själva vill kanske föräldrarna kunna ta grillen och grilla med bekanta och vänner för att njut av sommarkvällar utomhus.

Stora hus innebär stora ytor att städa

Att flytta in i hus, innebär större ytor att städa på. Det är inte alla gånger man tänker på städning, just när man är på väg att flytta in i ett underbart nytt hus i Västerås. Det är kanske inte just det som mäklaren brukar framhålla som en sida med ett husköp, trots att det är just så det är. Ett hus innebär mer städning. Särskilt för barnfamiljer som vill ha ett hus att bo i, innebär städningen just av det huset mer arbete. Det är väl en del av det som våra kära politiker har tänkt på när de beslöt att införa RUT-avdraget, ett regelrätt bidrag som egentligen alla borde utnyttja, eftersom det är våra skattepengar som utnyttjas när människor drar av arbetskostnaden med RUT-avdraget. Läs mer om hemstädning i Västerås på: http://www.hemstädning-västerås.se.

De nya tjänster innebär fler tjänster hos barnfamljerna

En annan aspekt med införandet av avdraget är att "tvinga" vissa städföretag att skatta för sina vinster i stället för att gömma undan vinsten. Och fler tjänster har tillkommit; numera kan man dra av för trädgårdsarbete, tvättning, reparationer av IT- och datautrustning, reparationer av vitvaror och sedan även flyttjäntster när det är dags att flytta från huset. Även här kan småbarnsföräldrar dra av på arbetskostnaderna när det gäller hämtning och lämning av barn på dagis och skola, att ta hand om dem under tiden tills föräldrarna kommer hem. Läsa läxor med dem.

Däremot får de inte ge barnen någon extra undervisning, vilket verkligen borde ge avdrag och all sköns rabatter med tanke på den miljö som mågna elever blir tvungna att utstå i skolorna. Med tanke på den dåliga arbetsmiljö som många barn upplever i skolorna i Sverige, borde alla som bryr sig om sitt eget lärande få egna lärare, hela bunten.

← Äldre inlägg