Kontakta

Så får du bort gruset lättast

9 jul 2018

När snön helt har smält bort är det bara en sak kvar som bevisar att is och snö tidigare funnits på gator och mark – gruset. Eftersom sandning skett de halkiga dagarna och traktorerna sedan samlat ihop snö och is ligger det inte sällan grus lite överallt. Det kan vara allt från större grushögar där det tidigare legat snöhögar till grus på de allmänna gatorna. Nu ska gruset bort…

Din egen uppfart – Piasava

På din egen uppfart räcker troligtvis piasavakvasten gått och väl. I vissa kommuner rekommenderas invånarna att borsta ner sitt eget grus till allmänna bilvägar. Detta så att kommunen sedan kan komma och hämta detta med en större sopmaskin. Risken är annars att invånare väljer att dumpa gruset i skogen. Korrekt hantering är annars att åka med gruset till en återvinningsstation. 

Innergården  - Mindre sopmaskin

Vid lite större innergårdar eller gemensamhetsytor kan en mindre sopmaskin vara ett effektivt sätt att minimera mängden grus. Dessa finns både i manuella enklare modeller till de större motordrivna. De mindre kan ha uppsamlare vilket gör att du bara behöver gå omkring med maskinen där det ligger grus varpå allt samlas ihop. Betydligt snabbare, och inte minst skonsammare, än att borsta med kvast under en längre tid. 

De manuella sopmaskinerna kan köpas för under tusenlappen och uppåt. Delvis beroende på märke, storlek och modell. 

Det finns även maskindrivna modeller som används vid större mängd grus eller om man vill borsta på större ytor. De har samma princip, med snurrande borstar, men finns utan behållare. 

På gräsmattan – Sopmaskin för gräsmatta

Sopmaskiner är tillverkade för att användas på asfalt och hårt underlag. Det gör att sopborstarna inte alltid bör användas på gräsunderlag. Risken är helt enkelt för stor att gräset slits sönder. Det finns istället enklare modeller som används för att borsta ut gruset från gräsmattan till närliggande markyta. Därifrån kan gruset sedan borstas ihop till stora högar eller direkt borstas upp av en sopmaskin. 

Stora ytor  - Beställ sopning

Är det riktigt stora ytor är det enklaste att beställa hämtning. Hjälpen hittas hos företag som jobbar med markarbeten, trädgårdsskötsel m.m. I dessa fall bör du tänka på att flytta på bilar, cyklar och allt annat som står i vägen. Ska ett företag anlitas är det lika bra att de verkligen får göra arbetet korrekt från början.

De kommer då ut med en stor sopmaskin som en förare navigerar på området. Sopmaskinen sopar upp gruset under sig och samlar in det i stora behållare. På det viset kan de sopa upp stora mängder grus, på stora ytor, under kort tid. 

Jämfört med arbetet man själv behöver lägga ner för att sopa ihop gruset är grushämtning prisvärt. Men samtidigt kostar det en del. Går man däremot flera stycken i ett grannskap brukar det inte bli för dyrt per person. 

Populärt prenumerera på tjänster

29 jun 2018

Har du märkt att det allt möjligt som ska prenumereras på? För bara 10-15 år sedan köpte man en tjänst och sedan var det bra med det. Då gällde inte principen att betala och sedan använda samma tjänst fler gånger. Något som gjorde att man behövde välja om och om igen när man ville få samma tjänst utförd på nytt. På 1980-talet, till exempel, köpte man sig en telefon ibakelit med en siffersnurra som man slog för att kunna prata med någon önskvärd person i andra änden. Då betalade man sedan sin telefonräkning en gång i kvartalet, beroende på hur mycket du hade ringt och beroende på distans; ju längre bort desto dyrare och allra dyrast var det att ringa till utlandet. Numera spelar inte antalet samtal eller distans någon roll. Du betalar samma summa varje månad.

Man kan prenumerera på tjänster som hemstädning

Lite samma princip ser vi när det kommer till tjänster som vi önskar få utförda som till exempel kan man prenumerera på hemstädning. Då blir städningen utförd hemma hos dig samma kostnad per månad. På det sättet slipper du tänka på när du ska städa, om du hinner eller hur du ska genomföra denna hemstädning. I stället betalar du bara samma summa och vet att du får det städat hemma hos dig. Du behöver inte planera något, om du hinner eller orkar, vem som ska göra vad och så vidare.

Prenumererar du på hemstädningen får du samma person som kommer hem till dig. Han eller hon vet hur du önskar det hemma hos dig, om det finns barn, husdjur eller om någon är allergisk. Har man allergiska barn, eller själv är det, använder inte hemstädningen starka kemikalier. Då är det viktigt att de använder miljövänliga och allergivänliga redskap när de städar.

Man kan anlita hemstädning i Helsingborg

Denna typ av hemstädning kan man alltså bland annat prenumerera på om man till exempel bor i Helsingborg, denna pärla på sydvästkusten och hamn mot Danmark. Mågna som bor där pendlar antingen till andra städer i Skåne, eller till Danmark för jobb. Därför har många svårt att hinna med hemstädning i Helsingborg och ser gärna att någon annan kan göra det man själv inte hinner med. Det är mycket billigare än vad man kan tro, med Rut-avdrag får du dra av en tredjdel och staten bidrar med den delen till städföretaget, alternativt sätts avdraget in på ditt skattekonto. Många företag som går inom samma bransch gör ansökningarma åt sina kunder som en ytterligare tjänst.

Många utnyttjar RUT-avdraget

14 jun 2018

Ska du flytta? Det är många som passar på att flytta under vår och sommar. Det kan underlätta att flytta under de månaderna, så man slipper kyla och snö när man ska springa in och ut med möbler och packlådor. Sedan är det många som önskar sig en trädgård att vistas ute i, när det blir sommar. Ska du flytta är det många saker att tänka på: 

  1. Har du packlådor? Det lönar sig att skaffa sig riktiga lådor att packa i.
  2. Hur ska du göra med möblerna? Ska du magasinera något? Har du någonstans som du kan magasinera möblerna?
  3. Hur gör du med själva flytten av möbler och lådor?
  4. Hur gör du med flyttstädningen?

Vi tipsar om vad som ingår i en flyttstädning

Här ger vi en hel del bra tips när det kommer till flyttstädning. Enkelt sammanfattat kan man helt enkelt säga, att när det kommer till flyttstädning, ska allt från golv till tak rengöras. Och det innebär rent praktiskt att både golv och tak ska vara rena, plus väggar och allt som lämnas kvar på väggarna (som tapet, element och allehanda lister). Alla rum ska rengöras på samma sätt. Det innebär att i vissa rum måste du städa extra mycket och noggrant. 

Vi listar vi allt som du måste städa

I köket bör du:

  1. Rengöra alla köksskåp. Du måste torka rent inne i skåpen och i köksluckor.
  2. Du måste torka rent på själva skåpdörrarna.
  3. Rengöra arbete- och diskbänk.
  4. Rengöra under diskbänken. Detta brukar vara smutsigast i hela köket. Här slutar du inte förrän alla smutsränder är helt borta.
  5. Rengöra köksfläkten. Ta bort alla delar i köksfläkten och rengör dem var för sig.
  6. Rengör kaklet och golvet. Glöm inte dörrlister och golvlister.

I badrummet  bör du:

  1. Rengöra golvbrunnen. Ta ur hela golvbrunnen och rengör de olika delarna i den. Skruva sedan tillbaka delarna, annars börjar det lukta illa i badrummet. Golvbrunnen har ett vattenlås som täpper till odören från rören som leder till badrummet.
  2. Rengör toalettstolen. Ta isär toalettringen och rengör den.
  3. Rengör handfat, både ovanpå, på sidorna och undertill. Glöm inte rören under handfatet.
  4. Rengör badkar, dusch och duschmunstycket. Rengör även rören till duschen och badkaret.
  5. Rengör allt kakel i badrummet. 
  6. Rengör till sist golvet och alla rör.

I alla rum  bör du:

  1. Rengör alla fönster, fönsterkarmar och fönsterbågar.
  2. Rengör alla fönsterbrädor.
  3. Torka rent i alla garderober. Torka rent på hyllor och lådor och glöm inte garderobsdörrarna.
  4. Torka rent alla element, ovanpå och bakom elementen. Här kan du hitta en säkerhetsspärr som frigör elementet så att du kan komma åt att städa bakom elementet.
  5. Rengör alla dörrkarmar, vägguttag och dörrlister, och själva dörrarna. Glöm inte att torka ovanpå dörrarna.
  6. Rengör alla golv och golvlister.

Anlita flyttstädningsfirma!

Tycker du att detta var för mycket? Man kan också anlita en flyttstädning och få dra av kostnaderna för arbetet med RUT-avdraget. Då betalar du två tredjedelar av kostnaden och resten bidrar staten med. En tredjedels bidrag är i de flesta fall ett välkommet tillskott. Om du bor i Göteborg finns det många flyttstädningsfirmor att välja mellan, men vilken av dem alla är bra flyttstädningsfirmor? Börja med att googla flyttstädning Göteborg. Du bör få upp en hel del förslag av Google på firmor som arbetar med flyttstädning i Göteborg. När du väl ser de olika förslagen kan du kontrollera dem. Har de garanti på sin flyttstädning? Följer de några branschregler vad gäller flyttstädning? Finns de registrerade hos Skatteverket och betalar in sina skatter? Har de bra offerter och referenser? Får du tillräckligt bra svar på dessa frågor kan du anlita dem.

Allt det ska ingå i en flyttstädning

30 maj 2018

Ska du flytta och oroar dig för själva flytten? Du vet väl att om du ska flytta kan du anlita flyttjänster som ingår i RUT-avdraget? Du kan få hela flytten eller delar av flytten avdragen som en RUT-tjänst. Förut var det endast flyttstädningen som ingick i RUT-avdraget, men sedan årsskiftet gäller alla delar i flytten; packningen, flytten, flyttstädningen och uppackningen. Det gör att du antingen kan anlita en flyttfirma att göra alla delarna. Vissa flyttfirmor har även flyttstädning som de kan ta hand om. I så fall är det bara för dig att lämna över nyckeln till den gamla bostaden, så tar flyttfirman över allt ansvar och lämnar sedan till sist nyckeln till den nya ägaren. Bra, praktiskt och enkelt för dig.

Du kan anlita endast en del av flytttjänsterna

Men du kan även dela på de tjänster som du anlitar av en flyttfirma. Antingen packar du själv och flyttfirman hjälper bara till att packa allt, bära packlådorna och möblerna och ser till att de kommer rätt, och packar upp på det nya stället eller så packar du dina egna saker, liksom packar upp och flyttfirman bara bär sakerna och kör dem till rätt ställe och ställer in sakerna rätt. Sedan återstår den viktiga flyttstädningen. Antingen städar du själv, och då gäller det att du har koll på allt som behöver flyttstädas. I princip är det allt; från golv till tak. Inget får lämnas kvar eller orört. 

Gör en lista och bocka av när du är klar

Bäst är om du har en lista på vad som ska göras och bara bockar av den vartefter som du gör de olika göromålen.

I köket:

Alla köksskåp och köksluckor ska rengöras på insidan, och på utsidan. Diskbänken ska rengöras, liksom arbetsbänken. Spisen ska rengöras, liksom i ugnen och bakom spisen. Köksfläkten ska rengöras, då tar du ner själva fläktfiltret och rengör det ordentligt. Diskhon ska rengöras, liksom vattenkranen. Alla vitvaror ska tömmas och rengöras. Ta loss alla hyllor och lådor. Diska ordentligt och låt torka av. Fönster, liksom fönsterbrädor ska rengöras. Alla socklar, dörrlister och dörrar ska rengöras, även ovanpå.

I badrummet:

Allt porslin ska rengöras; handfat, toastol och badkar. Allt kakel, uppåt väggarna, klinkern på golvet, liksom duschstället och blandare. Badrumsskåpen ska rengöras, speglar, lampor, och alla vägguttag, liksom element och även bakom elementet. Finns det vitvaror även i badrum ska de rengöras. 

I alla rum:

Alla garderober ska tömmas och rengöras. Alla dörrar ska rengöras, glömt inte ovanpå dörrarna, dörrlister, golv och golvlister ska rengöras. Alla element ska rengöras, även bakom elementen. Alla fönster ska putsas, liksom fönsterbrädor. Glöm inte att rengöra uttag, och ventiler i varje rum. Finns det fläckar på tapeterna ska även de rengöras.

Varför inte anlita en flyttstädningsfirma?

Om du tycker det är mycket att städa, kan du alltid anlita en flyttstädningsfirma. Bor du i Malmö finns det mer än 350 städfirmor att välja mellan. Vilken ska du ta? Det är viktigt att det blir noggrant och bra gjort, annars riskerar du att den som flyttar in i din gamla bostad anlitar en städfirma som du sedan får betala i alla fall. Varför inte anlita en städfirma som städar enligt de många riktlinjer som Mäklarsamfundet har? Då vet du att städningen blir väl gjord och du slipper oroa dig vidare över det.

Ha inte dåligt samvete för att du inte hinner städa

2 maj 2018

Hur gör man när man städar smart? Det smartaste sättet är att städa så effektivt man bara kan. Istället för att gnugga och gno på fläcken med smuts, kan man använda olika medel som tar bort smutsen. Samtidigt är det viktigt att inte använda starka kemikalier och bara använda miljövänliga rengöringsmedel. Vi måste ju vara rädda om den miljö vi fortfarande har på jorden. Om vi alla tillsammans agerar miljövänligt går den faktiskt  att rädda, men klockan tickar och vi måste göra det nu.

Använder du rätt dammsugare när du städar? Det är stor skillnad mellan dem. Ibland kan det löna sig att köpa en som kostar lite mer, men som är mer effektiv än den som man frestas att köpa bara för att den har ett bra pris. När det kommer till dammsugare är det inte så mycket man kan göra när det kommer till miljön. De går ju redan på el.

Välj hellre miljövänligt rengöringsmedel – det är smart!

Annat är det med de tvätt- och rengöringsmedel som vi använder. Klor, till exempel ska man egentligen endast använda när man absolut måste få bort bakterier som annars kan göra folk sjuka. Ättikssprit är ett medel som man kan använda för samma syfte, men rengör man hemma regelbundet räcker det att använda vanlig grön såpa.

Diskmedel är bra mot feta fläckar på till exempel tapeter, kläder, skåp, dörrar och dörrlister där barnen ofta går med sina smutsiga fingrar och fingrar. Känner man att man inte hinner städa är det bättre att anlita en hemstädning i stället för att gå med dåligt samvete. I Sverige är vi så fostrade till att ha det rent hemma. Har man inte det får vi lätt dåligt samvete. Smuts hemma förknippas av många med misär. Och ser vi brödsmulor på bordet kan vi rent av få ångest. Särskilt kvinnor som har barn, får ofta krav på sig att det ska vara städat och rent hemma, för då är man en "riktig" mamma. Som om städningen definierade ens föräldraskap. Det är märkligt detta med dålgia samveten.

Ha inte dåligt samvete för att du inte hinner städa

Ofta kommer de ju från krav och förväntningar utifrån. Det är sällan det är tankar och känslor som man själv bär på. Ofta kan man se städade, pimpade hem, på någon Instagram och sociala medier, samtidigt som de har små barn och verkar leva ett fabulöst liv. Då undrar man själv hur andra hinner. Det är sällan de bilder vi ser på sociala medier stämmer med verkligheten. De har redan städat undan allt som egentligen talar om hur de har det. 

Vill man så kommer här ett hett tips; du behöver inte städa. Du kan faktiskt anlita ett företag som kommer hem och gör din städning utan att äga en förmögenhet. Du måste inte hinna med allt. Det går alldeles utmärkt för någon som har fullt upp med att ta hand om barn, ta hand om sina föräldrar, eller som har ett heltidsjobb att anlita be någon om en hemstädning. Bor man till exempel i Gävle kan man med fördel anlita ett företag för hemstädning. Det finns inte så många att välja mellan, kring 5 olika företag. Välj ett som satsar på att lära känna dig och vilka önskemål som du har på städningen. Du kan bestämma själv hur många gånger de kommer hem och städar hos dig; en gång i veckan, eller en gång i månaden. Eller så kanske du bara vill ha en storstädning då och då. Det kan man också få

Nya tjänster med RUT-avdragen

26 apr 2018

Det är vår och husmäklarnas bästa säsong på året. Bara i Västerås finns det just i dag 324 nya bostäder som utannonseras för ägarbyte på hemnet.se. Adderat de andra mäklarfirmorna finns det säkert minst lika många andra bostäder. Det är ingen dum idé att sälja sin bostad i Västerås, då särskilt mågna barnfamiljer längtar till markplan och möjligheten att kunna springa in och ut fritt utan att böka med en hiss för att komma in och ut. Många barnfamiljer vill kunna släppa ut springiga barn ut i trädgården och till grannarna med lekkompisar, till lek, cykling och bus. Och själva vill kanske föräldrarna kunna ta grillen och grilla med bekanta och vänner för att njut av sommarkvällar utomhus.

Stora hus innebär stora ytor att städa

Att flytta in i hus, innebär större ytor att städa på. Det är inte alla gånger man tänker på städning, just när man är på väg att flytta in i ett underbart nytt hus i Västerås. Det är kanske inte just det som mäklaren brukar framhålla som en sida med ett husköp, trots att det är just så det är. Ett hus innebär mer städning. Särskilt för barnfamiljer som vill ha ett hus att bo i, innebär städningen just av det huset mer arbete. Det är väl en del av det som våra kära politiker har tänkt på när de beslöt att införa RUT-avdraget, ett regelrätt bidrag som egentligen alla borde utnyttja, eftersom det är våra skattepengar som utnyttjas när människor drar av arbetskostnaden med RUT-avdraget. Läs mer om hemstädning i Västerås på: http://www.hemstädning-västerås.se.

De nya tjänster innebär fler tjänster hos barnfamljerna

En annan aspekt med införandet av avdraget är att "tvinga" vissa städföretag att skatta för sina vinster i stället för att gömma undan vinsten. Och fler tjänster har tillkommit; numera kan man dra av för trädgårdsarbete, tvättning, reparationer av IT- och datautrustning, reparationer av vitvaror och sedan även flyttjäntster när det är dags att flytta från huset. Även här kan småbarnsföräldrar dra av på arbetskostnaderna när det gäller hämtning och lämning av barn på dagis och skola, att ta hand om dem under tiden tills föräldrarna kommer hem. Läsa läxor med dem.

Däremot får de inte ge barnen någon extra undervisning, vilket verkligen borde ge avdrag och all sköns rabatter med tanke på den miljö som mågna elever blir tvungna att utstå i skolorna. Med tanke på den dåliga arbetsmiljö som många barn upplever i skolorna i Sverige, borde alla som bryr sig om sitt eget lärande få egna lärare, hela bunten.

Så håller du borta skadedjur

12 apr 2018

Är det svårt att städa? Många tänker att det inte är särskilt svårt städa sitt eget hem, men det kan faktiskt vara det om man inte är van vid att städa. Många är de mammor och pappor som har curlat sina barn. Det har gjort att många av dem inte är vana vid att städa sina hem, inte förrän de flyttar hemifrån och då egentligen aldrig har städat sitt hem. Plötsligt ska ungdomen städa sin egen toalett, badkar, spis och hela köket. Många vet inte hur man ska städa för att det verkligen ska bli rent.

Skadesjur gillar äldre hus

Särskilt i gamla hus kan lite smuts som sitter kvar i köket dra till sig skadedjur. Har man en gång fått skadedjur är det väldigt svårt att bli av med dem. Särskilt om man har matrester kvar i köket. Särskilt har råttor i våra svenska hem ökat, visar Anticimex (ett skadesjursbekämpningsföretag) engen statistik. Så många som 51.000 saneringar av råttor gjordes under 2016, en ökning med 67 procent från året innan. Vad kan man själv göra för att inte få en råttinvasion?

Håll rent kring sopor

Det som drar råttor till sig är mat som finns kvar, har man till exempel suttit utomhus och ätit, och inte har tagit bort överbliven mat, kan råttorna vara i farten efteråt. Har råttorna en gång hittat till ditt hus, är det lätt att förr eller senare tar sin in i huset och gnager sig in genom små, små hål eller ventiler som ligger lågt nere i huset. Därför bör man städa förråd och lager, eftersom råttor gärna bosätter sig bland bråte. Man kan även hålla reda på växter som växt nära ens hus eftersom de kan ta sig in via växterna som växer längs ens fasad. Man bör också kontrollera ens sopor och ha en opcontainer med lock som inte råttorna kan få upp. Förutom råttorna är de flesta skadedjur ofarliga.

Håll rent i badrummet

Det vanligaste skadedjuret som finns i svenska hem är silverfiskar. De är ofarliga men kan kännas obehagliga att ha hemma. Då är vanlig hemstädning bland det mesta och bästa förebyggande som man kan göra för att motverka silverfiskar och råttor och andra skadedjur. Vissa skadedjur kan du inte på egen hand utrota, såsom vägglöss, om man nu skulle råka ut för sådana. Då måste du tillkalla någon skadedjursbekämpare och det kostar ganska mycket. Därför är den förebyggande städningen som är viktigast.

Håller du rent hemma, trivs inte skadedjuren. Det som vi tycker luktar gott, tycker skadedjuren är illa – och tvärtom. Allt det som vi tycker luktar illa, tycker de är mums. Så varför inte se till att det luktar rent, och att du har en hel del rengöringsmedel i hörn, nära sopor. Att hålla rent är därför en bra sak, om man bor i hus, särskilt i äldre hus. Att det luktar rengöringsmedel, gillar de inte till exempel.

Håll rent i köket

I köket är det därför viktigt att särskilt rengöra under diskbänk, golv och golvlister. Det är bra att rengöra spis, ugn, ugnsplåtar och -galler, liksom frys, kyl. I badrummet är det viktigt att rengör golvbrunn och golv för att undvika silverfiskar. De gillar nämligen allt det där som vi inte gillar; små rester från oss människor, såsom hudavlagringar och sådant som kan fastna i duschgolv. Då är det viktigt att rengöra just duschgolvet och golvet under badkaret för att göra miljön så ogästvänlig som möjligt för silverfiskarna.

Tycker du att du inte hinner med allt dett, är det mycket viktigt att du anlitar en städtjänst som hjälper dig hålla rent hemma. Då vinner du matchen mot skadedjuren. Läs mer på: http://www.hemstädningbromma.se.

Ingen städning efter en motoroptimering

1 apr 2018

Olja och andra fetter är något av det värsta som finns då det kommer till rengöring. en oljefläck på en tröja kan i sju fall av tio innebära att man säger hejdå till denna tröja för alltid, det spelar ingen roll hur många gånger man tvättar den och i vilket program - fläcken kommer ändå att ligga där som en påminnelse om olyckan.

Det finns många exempel på där luttrade hemmafruar tvingats kasta bort kläder som deras män använt i samband med diverse bilmek. Mannen i fråga öppnar huven till bilen, tar fram verktygslådan och dyker ner för ett reparera, laga eller fixa till någonting. De oljiga fingrarna som detta mekande medför torkas av på tröjan och så är det alltså, i och med detta, tack och hejdå till plagget i fråga.

Frustrerande, minst sagt - och då även möbler och andra textilier kan drabbas av mannen oförsiktighet så blir det hela etter värre. Det man dock ska veta är att det dels är svårt att lära gamla hundar att sitta. Hur mycket du än skäller på din man så kommer han ändå att fortsätta med detta beteende.

Dels så ska du också veta att detta mekande - mycket av det - inte längre behöver ske och det kanske är ett bättre kort att visa för den äkta maken istället? Om han mekar för att ge bilen bättre effekt så är det nämligen helt onödigt idag.

Visa din man fördelarna med en motoroptimering

Det går att ge bilen högre prestanda genom en motoroptimering och där det hela sker teknologiskt snarare än mekaniskt. En motoroptimering innebär att man finjusterar i bilen mjukvara och ökar motorns hela kapacitet genom det. Bilen går snabbare, den accelererar bättre, den blir mer lättstyrd och den drar mindre bränsle: det finns idel fördelar med denna nya typ av trimning som alltså kallas för en motoroptimering.

Kanske kan allt detta - inklusive att det inte är så dyrt - slutligen få din äkta man att sluta meka med bilen, skita ner kläderna och era möbler? Det är definitivt värt ett försök att visa honom vad en motoroptimering innebär och vilka klara fördelar som finns med en sådan.

Finns det några nackdelar?

Din man kommer säkerligen att ställa frågor om laglighet och vad man ska tänka på. Då kan du svara med hjälp av följande punkter:

  • Det är lagligt: Faktum är att du kan besöka exempelvis BMW och låta detta företag genomföra en motoroptimering. Tillverkare av bilar har breda marginaler och håller sig inom gränsvärden då bilen levereras. Det som sker är att man flyttar fram kapaciteten - fortfarande inom dessa gränsvärden - och ger bilen högre prestanda (som alltså redan finns - latent - i mjukvaran).
  • Certifierade och typgodkända lösningar: Det är ett krav att du använder sådana. Skulle motorn skära eller om du kanske krockar så kan försäkringsbolaget ställa sig aviga gällande ersättning om du inte använt lösningar som är certifierade för den typ av bil du har. Välj, naturligtvis, en seriös firma också.

Många kök är smutsiga - tyvärr

23 mar 2018

Att många restauranger inte sköter om hygienen i kök är tyvärr ett relativt utbrett problem. Det finns ställen där man tillagar mat, som är lika renliga som bilverkstäder. Många kunder som äter på sådana restauranger skulle sluta äta om de gick ut i köket och såg hur ”renligt” det är i vissa kök, eller bristen av densamma. Ska maten smaka bra och gästerna må bra av maten som tillagas är det mycket viktigt att köket är rent.

Så måste fett hanteras

Vissa restaurangkök handskas med mycket fett. Gatukök, till exempel som grillar maten och behöver fettet när de steker maten, har mycket fett som måste bort när arbetsdagen är slut. Då är det mycket viktigt att fettet inte åker med avloppsvattnet ut i rören. Sedan några år tillbaka finns det krav på restaurangkök att installera fettavskiljare. Då är det en separat tank dit allt avloppsvatten går, och som separerar fettet från vattnet. Då kan man sedan tömma tanken och låt fettet slängas med komposten istället för att. Fettet går ut i avloppsvattnet. 

Fett lägger sig inuti rör

Det fett som slängs med vattnet lägger sig som en hinna inuti rören. Det händer om och om igen, till sist har man så tjock hinna med fett att inget annat tränger igenom i röret och man har fått ett stopp i rören. Istället för stopp i rören kan man istället installera fettavskiljare som ser till att fettet inte följer med i avloppsvattnet.  Då slipper man få stopp i rören, som kan kosta en hel del. I värsta fall måste man spola med hett vatten, vilket medför höga kostnader. Särskilt om de är gamla rör som gärna täpps igen.

Fettavkiljare är miljövänliga

Det är miljövänligt att återvinna det fett som restauranger och storkök har använt i matlagning. Det kan återvinnas och användas i fabriker. Och miljövänliga är något som vi alla måste bli. En sådan fettavskiljare är lätt att installera. Det företag som säljer fettavskiljare kommer ut och installerar den så att den fungerar på rätt sätt. Är det så att man behöver mer än fettavskiljare kan man även få hjälp med matavfallskvarnar, oljeavskiljare, stamspolning och rörinspektioner; allt som krävs när man hanterar feta saker.

Känner du inte till något företag som söljer fettavskiljare kan du googla fettavskiljare och så den ort du bor på, så får du förslag på flera företag som säljer fettavskiljare. Då kan du begära om offerter och jämföra dem med varandra. Välj då den du anser har det som passar bäst för din verksamhet.

Hemstädning - så fungerar det

20 mar 2018

Hur ska man egentligen ställa sig till det faktum att fler och fler familjer väljer att ta professionell hjälp med hemstädning? Handlar det om någonting som ska ses med moraliska betänkligheter eller är det tvärtom någonting som enbart är positivt? Vi anser attd et lutar mer åt det sistnämnda. Man måste se professionell hemstädning och andra hushållsnära tjänster som faller in under rut-avdraget ur det egentliga perspektivet - nämligen att de verkligen underlättar för de familjer som väljer det. 

Kort sagt: väljer man att betala för professionell hemstädning så får man - utöver ett skinande rent hem - också tid över för annat. För en familj kan den extra tiden vara guld värd och vara det avgörande i att få vardagen att gå ihop rent logistiskt. Speciellt tydligt är detta för barnfamiljer i större städer. 

Inte det minsta skamligt få hemstädning

Att hemstädning har en lite negativ klang och att det handlar om att man inte orkar städa på egen hand är något som kommer från svunna tider - idag är den frågeställningen att anse som irrelevant då det visat sig att de största användarna av tjänsten är A) småbarnsfamiljer och B) tillhör medelklassen rent ekonomiskt. Något som naturligtvis har att göra med den skatterabatt vi nämnde ovan - Rut-avdraget -  som innebär att man får göra avdrag för hemstädning och där du konkret alltså kan dra av halva arbetskostnaden som städföretaget lägger ner - med ett tak på 25.000 kronor/år. 

En familj i Göteborg som har två stycken vuxna - och rut-berättigade (något man snabbt kan kolla upp på Skatteverkets hemsida) - kan alltså göra avdrag under ett gemensamt tak på 50.000 kronor för sin hemstädning. 

Det ska du tänka på vid din hemstädning

Att välja hemstädning ska alltså ske utan tvivel - den stora frågan bör istället vara vilken firma man väljer. Däri ligger nämligen problemet. Det finns lite för många aktörer på marknaden för att valet ska kunna ske på måfå - det krävs lite research innan man som privatperson skriver under ett avtal. 

Vi tänkte därför rada upp några punkter som kan vara värda att tänka på då det gäller hemstädning. Förhoppningsvis kan dessa punkter fungera som tips och leda dig till rätt städföretag: 

  • Hur många anställda? Ett mindre eller ett större städföretag har olika för- och nackdelar. En viktig fråga i detta är att få svar på hur pass benägna de anställda är att stanna. Ett städföretag med hög ruljans hos de anställda erbjuder förmodligen ganska dåliga arbetsvillkor och löner - ett företag där de anställda stannar däremot; de gör någonting rätt.
  • Provstädning En provstädning bör genomföras innan du bestämmer dig. Dels för att du ska kunna avgöra kvaliteten och dels för att företaget ska kunna planera för vilken tidsåtgång som krävs.
  • Referenser : Be om några nummer till andra kunder i Göteborg och fråga dessa hur de upplever sin hemstädning. Fråga även hur deras upplägg ser ut och om det, vid intresse, är något som du ska använda dig av. Hemstädning kan ske veckovis, månadsvis eller någon gång per kvartal - du bestämmer själv.
  • Städare Att ha samma städare varje gång är en trygghet för dig. Och, det ger även ett bättre jobb då städaren i fråga vet hur du bor och hur du vill ha det. Vid sjukdagar och annan frånvaro så ska du informeras och ta ställning till om någon annan städare ska komma eller om din hemstädning ska utebli helt.

Funderar du på att starta ett företag inom städ?

7 mar 2018

Funderar du på att starta eget företag inom städbranschen? Då kan det vara bra att försöka bli ett så brett företag som möjligt. Många som anlitar städföretag, vill ofta få andra tjänster inom den branschen utförda hemma. Det finns många tjänster inom RUT-avdraget som man kan satsa på; flyttstädning, storstädning, fönsterputsning, hämta barn på skola, eller dagis, läsa läxor med dem och så vidare.

Viktigt med vem du anställer

Därför är det viktigt att när du anställer personal som ska utföra arbetet med dig, eller åt dig, att du anlitar människor som inger förtroende, som har ett gott bemötande. Eftersom kunderna ska släppa in dem i sina hem är det viktigt för dem att de kan lita på din personal och att du kan lita på dem.

De är ansiktet utåt

De är ju ansiktet utåt för ditt företag så tänk på det när du anställer folk. Många får förtroende för någon som ser dem i ögonen när de träffar dem. Någon som kan samtala på ett trevligt sätt och som är bra på att lyssna. Just förmågan att lyssna och komma ihåg vad kunderna säger till dem är mycket viktigt. Det är sådant som kunderna kommer att komma ihåg och ge goda referenser av. 

Servicen är a och o

Ofta är det själva servicen som kunderna efterfrågar. Att städa och putsa fönster är oftast inte så svårt. Däremot är det servicen som kunderna upplever att de får, som är det viktiga. Inte så sällan är de intresserade av att betala lite mer, om de upplever att de får service för pengarna.

Så fungerar RUT-avdraget

De av dina kunder som är under 65 år, får dra av som mest 50 procent av arbetskostnaden och som mest 25.000 kronor under året och per person. Om det är fler än en som äger bostaden som anlitar dina tjänster, kan samtliga ägare dra av RUT-avdraget på sin inkomst för det året. Är någon av dina kunder över 65 år, kan de dra av så mycket som 50.000 kronor per år och per person, och även här gäller som mest 50 procent av arbetskostnaden.

Gör avdraget direkt

Många företag gör detta som en extra service, så att kunderna slipper ansökningsblanketter från Skatteverket. De slipper på det sättet se hela summan och upplever att priset är förmånligt. Har de dragit av för mycket, får de en kvarskatt när året är slut och de har deklarerat för avdragen. Resor och arbetsmaterialet ingår inte i avdragen, men det är ju ditt företag som står för materialet. Det dras av som kostnad och du betalar ju inte moms som företagare.

En växande bransch

Detta är en växande bransch, och bor man i en storstad lär inte efterfrågan minska, tvärtom växer denna bransch ganska så ordentligt. Är du intresserad av att läsa mer om företag som arbetar med fönsterputs, bland annat, kan du läsa mer här.

Funderar du på jobb som byggstädare?

9 feb 2018

Hur arbetar man med byggstädning? Det kanske inte är alla som har tänkt på att efter ett stort bygge, behöver man få bort allt spillmaterial som har bildats när byggföretaget är klart med sitt arbete.

Det bildas mycket damm, efter alla borrningar och sågningar av virke och metall. Det blir kvar en hel del material, som inte kan återanvändas, byggarbetarna klampar runt med gyttjiga skor, det ligger isoleringsmaterial här och där, likaså spikar och skruvar som måste bort, innan man kan gå vidare och börja arbeta med själva inredningen. Det är då som en byggstädningsfirma ofta går in och städar bort allt överblivet material.

Ett varierat arbete

Ibland behöver det inte vara så att man städar bort på stora byggen, som när man bygger stora flerfamiljshus, eller någon fancy, arkitektritad byggnad i stan. Ibland blir man anlitad att städa i ett litet hus, som man byggt färdigt, men där man inte vet hur eller vart allt överblivet material ska ta vägen. Det kan vara farliga kemikalier, färgburkar och allehanda skräp som inte bara kan kastas i en återvinningscentral, eller avstjälpningsplats.

Då krävs det att en professionell städfirma har kunskapen och kan ta hand om allt som inte alla känner till. Det är mycket viktigt att ta hand om kemikalier, så de inte sprids i naturen och förgiftar miljön.

Du arbetar med stora maskiner

När man arbetar med byggstädning, är det inte att rengöra toaletter, kök eller sovrum man arbetar med. Istället använder man stora städmaskiner, som är väl utrustade för att ta hand om allt byggdamm. Man kanske får hantera en stor lastbil som fraktar bort materialet, och fraktmaskiner för containrar. Allt blir i större dimensioner när man arbetar med byggstädning. Om man jämför med hushållsstädning, är den i liten skala. En byggstädning handlar om att rengöra i stor skala.

Ibland får man sanera byggnader

Ibland är det inte bara på nybyggen som man får städa, det kan även handla om att sanera byggnader på farliga ämnen. Då gäller det att ha rätt kunskap om hur man går tillväga för att skydda sig själv och andra. Du får då utbildning i ämnet, så att du kan utföra jobbet på rätt sätt. Man kan också utföra rivningar – och förstås – städa efteråt.

Ibland får man göra efterkontroller

Som ett företag inom byggstädning kan man också utföra kontroller och besiktningar, så att byggnader är säkra för människor att vistas i. Det är helt enkelt ett ganska varierat arbete. Så arbetar på ett företag med bland annat byggstädning kan man få göra lite allt möjligt. Den ena dagen blir sällan den andra lik.

Organisera din hemstädning

27 dec 2017

En stor hemstädning är för många ett nödvändigt ont. Det är kanske inte roligt att börja med det, men när det väl är gjort kan det kännas riktigt skönt. Hemmet är nu rent och du behöver inte fundera på att städa igen på ett tag. För att hemstädning ska utföras så väl som möjligt, är det bra att ha en plan. Det här är precis som med andra typer av arbeten – ofta genomförs det bättre om en struktur finns innan man börjar.

Tid och renlighet

Hur mycket tid du har och hur rent du vill att huset ska bli, är två saker som är bra att avgöra på förhand. På så vis kan du sätta upp ett städschema som effektiviserar arbetet. Tänk verkligen efter kring hur mycket tid du har, hur motiverad du känner dig och vad du kan göra. När du väl har börjat finns det vissa praktiska saker att ta hänsyn till.

Till exempel:

  • Arbeta uppifrån och ned. Att inte arbeta uppifrån och ned är ett vanligt misstag som skapar merarbete. Om du börjar med att dammsuga golven finns en risk att du får dammsuga ytterligare en gång, efter att du har torkat av damm, brödsmulor och annat smuts på bord och hyllor. Har du begränsat med tid är det bäst att börja röja, och därifrån jobba dig mot torkning, dammsugning och moppning.
  • Gör lite varje dag. För den genomsnittliga svensken, som jobbar ungefär åtta timmar om dagen, fungerar det ofta bäst att städa lite varje dag. På så vis slipper du få en rejäl röra att reda upp, samtidigt som hemmet hålls i bra skick. Även om man städar lite varje dag, krävs en lite större hemstädning någon eller några gånger i månaden, beroende på vad man har för preferenser.
  • Gör en checklista. Ett bra sätt att effektivisera arbetet på är att göra en checklista. Du vet då precis vad du ska göra och slipper ödsla tid på att fundera på vad nästa steg är.

Anlita en firma för jobbet

Att anlita en firma för hemstädning i Malmö är vanligt idag. Särskilt vanligt är det kanske i storstäder (Malmö, Göteborg, Stockholm t.ex.), eftersom det finns ett stort utbud av firmor att välja mellan. Sedan rut-avdraget infördes har det blivit riktigt billigt också. Att hitta en firma är enkelt. Vill du ha hjälp med hemstädning i t.ex. Malmö, kan du göra på följande vis:

  1. Sök på nätet efter ”Hemstädning Malmö offerter”.
  2. Granska resultaten och gå in på så kallad offertsida
  3. Beskriv ditt uppdrag, att du behöver hjälp med hemstädning i Malmö. Få med hur många kvadratmeter yta det är som ska städas och hur ofta
  4. Vänta och låt offertsidan ta kontakt med firmor i ditt närområde (Malmö i det här fallet)
  5. Ta emot offerterna och jämför priser och erbjudanden. Kolla även upp firmorna ordentligt innan du bestämmer dig för att anlita någon. 

Lycka till!

Kvalitet före pris för kontorsstädning

5 okt 2017

Som företagsledare så har man ett tungt ansvar gällande trivseln som finns på den arbetsplats man tillhandahåller sina anställda och en av de viktigaste frågorna i detta gäller städning och hygien. Av förklarliga skäl, man trivs generellt sett bättre om det är rent och fräscht – och är beredd att försöka hålla den standarden – och trivs man: Ja, då presterar man också bättre.

Det finns således all anledning att fästa ett större fokus på frågan kring städning och vilket företag man ska välja för som partner. Ett val som i mindre städer ofta blir självklart då urvalet bland verksamma städföretag ofta sträcker sig till en- eller två stycken. I Stockholm dock så medför det enorma urvalet problem detta då både pris samt kvalitet hos alla dessa städföretag i allra högsta grad är något varierande.

Först och främst här – om vi ska ge ett tips till ett företag som jobbar inom kontorssbranschen i Stockholm så är det följande: välj ett städföretag som kan erbjuda ett gott jobb vid kontorsstädning. Tyvärr så är detta företag sällan det som ger det billigaste priset – men vi hävdar ändå att kontorsstädning och en god kvalitet inom detta är något som lönar sig mer än de pengar man tjänar på att välja en alltför billig städfirma.

Belöningen ser man nämligen i en större arbetsglädje, man ser den därigenom i en ökad produktivitet, man ser den vid kundmöten (där renlighet är ett absolut måste) och man kommer definitivt att se det på antalet sjukdagar som minskar dramatiskt som en följd av en korrekt kontorsstädning.

Kvalitet ska alltid sättas framför ett billigt pris och här ska vi även tillägga att det inte handlar om några enorma summor som skiljer en högkvalitativ städfirma åt från en sämre sådan i Stockholm.

Välj rätt städfirma för kontorsstädning i Stockholm

Att välja den absolut billigaste ska man således undvika gällande sin kontorsstädning, men finns det något som man aktivt ska söka efter då man väljer ett städföretag? Ja, vi kan räkna upp några punkter som kan göra skillnad och som man ska ha i åtanke som företagsledare på jakt efter en partner för kontorsstädning.

  • Effektivitet. Kontorsstädning sker på kvällstid och ger städaren ett lättare jobb så tillvida att ingen störs. Effektivitet kommer här – förutsatt att städaren i fråga är skicklig – per automatik.
  • Samma person. Av ovan nämnda skäl blir jobbet bättre om städaren vet hur ert kontor ser ut, vad som ska städas och hur lång tid varje moment tar.
  • Pålitlighet. Ert kontor innehåller en massa känsliga dokument, papper som de anställda behöver och teknisk utrustning som absolut inte får blötas ner. Valet av städfirma för er kontorsstädning blir väldigt viktigt här. Slarvas det så kan det påverka er produktion. En trasig dator tar tid att ersätta.

Viktigt att sköta din flyttstädning i Stockholm

21 sep 2017

Att flytta innebär att man påbörjar ett nytt kapitel i sitt liv och detta oavsett vart flytten sker, till vilken stad eller till vilket typ av boende. Nya kapitel påbörjas dock först då de gamla är avslutade och en flytt innebär att man också har ett ansvar gentemot den som ska överta- och flytta in den gamla bostaden. Det här innebär rent praktiskt två stycken saker.

Nummer ett: man måste vara ute på den överenskomna dagen; allt bohag måste vara utburet, alla möbler och alla personliga tillhörigheter. Nummer två: det måste vara rent och fräscht i bostaden. Den första punkten är det sällan några problem med och om den finns det ofta inget att säga; folk som flyttar vill komma på plats i sin nya bostad så fort om möjligt och man har av den anledningen inga problem att bära sina möbler, hyra ett tillräckligt stort fordon och kontakta så många kompisar som krävs för att flytten ska förflyta så smidigt som möjligt.

Gällande det andra – städningen – så finns det dock stora problem och det kan förklaras av att det inte på långa vägar är lika roligt. Dels så måste man nämligen här återvända till sin gamla bostad och dels så måste man göra detta enbart för att städa; en städning som dessutom både är krävande och som måste vara grundlig.

Adderar man till detta att man just genomfört en fysisk ansträngning – man har gått i trappor, man har burit möbler och detta har skett både till- och från bostäderna flytten rör – samt har sina tankar på annat håll – det nya boendet – så förstår man också varför folk fuskar med sin flyttstädning. Man förstår – men det räcker tyvärr inte som en ursäkt.

Använd professionell hjälp för din flyttstädning

Kort sagt – en flyttstädning måste ske vid varje flytt och hur jobbig den än må vara så får man vare sig fuska eller helt strunta i den. Ska du flytta från en bostad i Stockholm till en annan – och inte kommit överens med de nya ägarna om något annat – så är det din uppgift att, hur trött du än må vara, sköta din flyttstädning. Så enkelt är det bara och här finns inga ursäkter. Det som däremot finns är professionell hjälp och det är också det som vi rekommenderar.

Att anlita en städfirma för sin flyttstädning ger både en bekvämlighet, en ren bostad och ett rent samvete och detta oavsett om man flyttar inom Stockholm eller till någon annan stad i Sverige. Flyttstädning är dessutom billig i dagsläget då det ingår i tjänsterna som rör hushållsnära tjänster, något som innebär att du vid din flytt i Stockholm kan anlita en städfirma och därefter dra av halva beloppet för det jobb som denna lägger ner på din flyttstädning.

Rut-avdraget är möjligt att använda upp till 50.000 kr/år och per person (i nuvarande form, snart halveras det) och det här är verkligen värt att använda just vid en flyttstädning. Lämna över dina nycklar med ett gott samvete – använd professionell hjälp för din flyttstädning i Stockholm.

Läs mer om flyttstädning i Stockholm här: http://www.stockholmflyttstädning.nu.

← Äldre inlägg