Så städar man en offentlig lokal

Har du någon gång städat i en butik eller i någon offentlig lokal? Har du utfört någon viktig butiksstädning förut? Om inte går vi igenom de viktigaste momenten i en butiksstädning som gör att både dina egna kunder blir nöjda och att din kunds kunder blir nöjda. En butiksägare märker snabbt om deras kunder dröjer sig kvar i butiken och handlar många varor. När hon eller han märker att din butiksstädning gör att deras kunder stannar kvar och gärna återkommer, kommer du att få fler och nöjda kunder.

Golvet

Att golvet är rent är a och o. Ser kunderna i en butik att det finns en massa skoavtryck på golvet, känner de att butiken inte är ren. Därför bör du, om det är möjligt utrymmesmässigt alltid använda en skurmaskin som gör golvet riktigt rent varje gång som du städar där, varje dag, eller varannan dag eller mer sällan. Frekvensen av din städning beror ju på hur butiksinnehavaren bedömer är lämpligast och hur många kunder butiksägaren har.

Montrar och diskar

Montrar och diskar är, förutom golvet, det som kunderna genast ser inne i en affär. Montrarna och diskarna är ju till för att exponera varorna så snyggt och aptitligt som möjligt, oberoende om det handlar om juveler, mat eller tekniska prylar. Då är det mycket viktigt att montrar och diskar är skinande rena. Här bör du använda en rengöringstrasa som är räfflad och som avlägsnar damm. Du bör använda såpa, blandat med vatten i en sprutflaska så att du använder en miljövänlig rengöringsprodukt. Särskilt gäller ju detta i livsmedelsaffärer där starka kemikalier kan förstöra livsmedlen och ge butikspersonalen allergier eller andingssvårigheter.

Speglar

Speglar bör på samma sätt som montrar och diskar vara fläckfria. Det är lätt hänt att man glömmer bort att rengöra speglarna. Både på montrar, diskar och speglar kan det finnas tum- och fingeravtryck som inte ska finnas där.

Dörrar

De flesta dörrar är automatiska och det är sällan som kunderna brukar hinna se dem om det är så att man har de automatiska dörrarna. Det är klart att de ser dem om de är geggiga, har någon påtaglig smuts, eller har något klotter på sig. Allt sådant måste åtgärdas på en gång. Ser man som butiksstädare sådant, vore det tjänstefel att inte rengöra dörrarna om något av det fanns på dem.

Eventuell matta

Det är sällan som butikerna brukar ha golvmattor. Men det händer, och mattorna bör rengöras lika noggrannt som golvet i butiken. Oftast brukar det vara stora mattori affärerna och dem kan man inte göra annat med än dammsuga av så att de inte har några fläckar på sig.

Här kan du läsa om ett företag som arbetar med butiksstädning i Stockholm.

4 okt 2018