Funderar du på att starta ett företag inom städ?

Funderar du på att starta eget företag inom städbranschen? Då kan det vara bra att försöka bli ett så brett företag som möjligt. Många som anlitar städföretag, vill ofta få andra tjänster inom den branschen utförda hemma. Det finns många tjänster inom RUT-avdraget som man kan satsa på; flyttstädning, storstädning, fönsterputsning, hämta barn på skola, eller dagis, läsa läxor med dem och så vidare.

Viktigt med vem du anställer

Därför är det viktigt att när du anställer personal som ska utföra arbetet med dig, eller åt dig, att du anlitar människor som inger förtroende, som har ett gott bemötande. Eftersom kunderna ska släppa in dem i sina hem är det viktigt för dem att de kan lita på din personal och att du kan lita på dem.

De är ansiktet utåt

De är ju ansiktet utåt för ditt företag så tänk på det när du anställer folk. Många får förtroende för någon som ser dem i ögonen när de träffar dem. Någon som kan samtala på ett trevligt sätt och som är bra på att lyssna. Just förmågan att lyssna och komma ihåg vad kunderna säger till dem är mycket viktigt. Det är sådant som kunderna kommer att komma ihåg och ge goda referenser av. 

Servicen är a och o

Ofta är det själva servicen som kunderna efterfrågar. Att städa och putsa fönster är oftast inte så svårt. Däremot är det servicen som kunderna upplever att de får, som är det viktiga. Inte så sällan är de intresserade av att betala lite mer, om de upplever att de får service för pengarna.

Så fungerar RUT-avdraget

De av dina kunder som är under 65 år, får dra av som mest 50 procent av arbetskostnaden och som mest 25.000 kronor under året och per person. Om det är fler än en som äger bostaden som anlitar dina tjänster, kan samtliga ägare dra av RUT-avdraget på sin inkomst för det året. Är någon av dina kunder över 65 år, kan de dra av så mycket som 50.000 kronor per år och per person, och även här gäller som mest 50 procent av arbetskostnaden.

Gör avdraget direkt

Många företag gör detta som en extra service, så att kunderna slipper ansökningsblanketter från Skatteverket. De slipper på det sättet se hela summan och upplever att priset är förmånligt. Har de dragit av för mycket, får de en kvarskatt när året är slut och de har deklarerat för avdragen. Resor och arbetsmaterialet ingår inte i avdragen, men det är ju ditt företag som står för materialet. Det dras av som kostnad och du betalar ju inte moms som företagare.

En växande bransch

Detta är en växande bransch, och bor man i en storstad lär inte efterfrågan minska, tvärtom växer denna bransch ganska så ordentligt. Är du intresserad av att läsa mer om företag som arbetar med fönsterputs, bland annat, kan du läsa mer här.

7 Mar 2018